1/6/12

Ελληνικά Μέσα και Εκλογές

«Η ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ»

Η έρευνα αυτή καλύπτει το ειδησεογραφικό περιεχόμενο ελληνικών τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών  από τις 10 Απριλίου μέχρι και την 28 Μαΐου 2012.

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΑΡΧΗΓΟΥΣ
Στο διάστημα αυτό καταγράφηκαν στα ελληνικά μέσα (ραδιόφωνο / τηλεόραση) 155.352 ονομαστικές αναφορές στους πολιτικούς αρχηγούς. Το 60% των αναφορών αυτών, τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά συνδέθηκε με τον κ. Σαμαρά, τον κ. Βενιζέλο και τον κ. Τσίπρα.
Προεκλογικά οι αναφορές επικεντρώθηκαν στοους κ.κ. Σαμαρά και Βενιζέλο (50,5%)[1]. Μετεκλογικά τα ποσοστά των αναφορών στους αρχηγούς των τριών μεγαλύτερων κομμάτων (με βάση τα εκλογικά αποτελέσματα) κυμάνθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα.


[1] Σημείωση: Ο αριθμός των αναφορών είναι δείκτης της προβολής  ενός προσώπου χωρίς να δίνει εικόνα για τα σχόλια (αξιολόγηση αρνητική – θετική) που μπορεί να συνοδεύουν μιά αναφορά.


Η σχετική προβολή (% αναφορών επί του συνόλου) βελτιώθηκε μετεκλογικά για τους κ.κ. Τσίπρα, Καμμένο, Κουβέλη, Μάνο και Μιχαλολιάκο ενώ μειώθηκε για τους υπόλοιπους πολιτικούς αρχηγούς.


Η εβδομαδιαία εξέλιξη των ποσοστών αυτών παρουσιάζεται στους πίνακες που ακολουθούν:








ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΟΜΜΑΤΑ

Από τις 10 Απριλίου μέχρις τις 28 Μαΐου καταγράφηκαν συνολικά 188.053 αναφορές για τα πολιτικά κόμματα.

Προεκλογικά το ποσοστό των συνολικών αναφορών που καταγράφηκαν για την ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και το ΠΑΣΟΚ ήταν ιδιαίτερα υψηλό (59,6%).



Μετεκλογικά εμφανίζεται μείωση των ποσοστιαίων αναφορών της ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, του ΠΑΣΟΚ και του ΚΚΕ από τα κόμματα τα οποία εξασφάλισαν την παρουσία τους στη βουλή. Η ποσοστιαία μείωση των αναφορών στο ΚΚΕ είναι σημαντική (ιδιαίτερα στην τηλεόραση όπου υπερβαίνει το 30%) παρά το γεγονός ότι αύξησε το εκλογικό της ποσοστό από το 2009.



ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΕΣ
Μέθοδος Ανάλυσης: Όσον αφορά την θεματολογία των μέσων, καταγράφηκε ο αριθμός των αναφορών στους όρους «ΜΝΗΜΟΝΙΟ», «ΤΡΟΪΚΑ», «ΔΝΤ», «ΔΡΑΧΜΗ», «ΑΝΑΠΤΥΞΗ», «ΑΝΕΡΓΙΑ», «ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ» και «ΦΤΩΧΕΙΑ» (=αναφορές στις λέξεις αυτές και τα παράγωγά τους). Στη συνέχεια υπολογίσθηκε ο Μέσος Όρος των ημερήσιων αναφορών.
Όπως φαίνεται στο διάγραμμα που ακολουθεί μετά τις εκλογές και σε σύγκριση με την προεκλογική περίοδο αυξήθηκε αισθητά ο όγκος των αναφορών στις λέξεις «ΜΝΗΜΟΝΙΟ» και «ΔΡΑΧΜΗ» ενώ αντίθετα μειώθηκε ο όγκος των αναφορών στην «ΑΝΑΠΤΥΞΗ», στην «ΑΝΕΡΓΙΑ», στην «ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ» και την «ΦΤΩΧΕΙΑ». Αξίζει να σημειωθεί ότι προεκλογικά ο μέσος αριθμός των αναφορών στην «ΑΝΑΠΤΥΞΗ» υπερέβαινε τον αριθμό των αναφορών στο «ΜΝΗΜΟΝΙΟ».


Οι αναφορές στο «ΜΝΗΜΟΝΙΟ» αφορούν στο μεγαλύτερο βαθμό τις αποφάσεις που πάρθηκαν και τις επιπτώσεις του, σε μικρότερο βαθμό δε το πώς προτίθενται να χειρισθούν το θέμα του μνημονίου τα πολιτικά κόμματα.
Για το χρονικό διάστημα της έρευνας καταγράφηκε επίσης ο συνδυασμός αναφορών της λέξης «ΜΝΗΜΟΝΙΟ» με εκείνες που σηματοδοτούν την ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ του καταγγελία, ανατροπή, ακύρωση, «όχι στο μνημόνιο» κλπ) και εκείνων των λέξεων που σηματοδοτούν την ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ του (επαναδιαπραγμάτευση, αναδιαπραγμάτευση, αναθεώρηση, αντικατάσταση κλπ).
Προεκλογικά μία στις δέκα αναφορές αφορούσε τον μελλοντικό χειρισμό του μνημονίου. Μετά τις εκλογές σχεδόν τέσσερις στις δέκα αναφορές αφορούν τον χειρισμό αυτό. Οι αναφορές στην καταγγελία του μνημονίου ήταν οριακά περισσότερες και στις δύο περιπτώσεις.




ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ ΠΡΟΣΩΠΑ

Πραγματοποιήθηκε επίσης καταγραφή των αναφορών σε διεθνή πρόσωπα. Ο αριθμός των μέσων ημερήσιων αναφορών στην καγκελάριο Μέρκελ τετραπλασιάστηκε ενώ αυξήθηκαν οι αναφορές στον πρόεδρο Ολάντ, την κ. Λαγκάρντ και τον κ. Σόιμπλε. Πτώση σημείωσε ο αριθμός των αναφορών στον κ. Μπαρόζο (ενδεικτικό της στροφής της ατζέντας από την Ε.Ε. στη Γερμανία) και του κ. Σαρκοζί (απώλεια των εκλογών).


ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΦΑΣΜΑ

Τέλος, με δεδομένη την πολιτική πόλωση καταγράφηκε ο αριθμός των αναφορών λέξεων που συνδέονται ευθέως με το ιδεολογικό φάσμα.
Η ποσοστιαία κατανομή των αναφορών αυτών (ως ποσοστό των συνολικών αναφορών στο φάσμα) για την προεκλογική και την μετεκλογική περίοδο παρουσιάζεται στα διαγράμματα που ακολουθούν. Μετεκλογικά η μείωση της πόλωσης στην ατζέντα των Μέσων με την κάλυψη του κεντροδεξιού και κεντροαριστερού χώρου είναι προφανής.




[matrixMEDIA] Analysis © 2012

Η Ελλάδα στα Διεθνή Μέσα

Η έρευνα καλύπτει το ειδησεογραφικό περιεχόμενο 128 τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών  σε 12 χώρες[1] παγκοσμίως από τις 10 Απριλίου μέχρι και την 28 Μαΐου 2012.


Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΜΕΣΑ

Συνολικά στο διάστημα αυτό η Ελλάδα αναφέρθηκε 27,817 φορές.
Στα Μέσα των ΗΠΑ ο μεγάλος αριθμός αναφορών καταγράφηκε στα οικονομικά μέσα σε σχέση με τις διεθνείς επιπτώσεις των εξελίξεων στην Ελλάδα.




[1] ΗΠΑ (48), ΕΛΛΑΔΑ (26), ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ (15), ΙΣΠΑΝΙΑ (11), ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ (7), ΓΑΛΛΙΑ (6), ΚΑΝΑΔΑΣ (4), ΚΙΝΑ (3), ΓΕΡΜΑΝΙΑ (1), ΙΤΑΛΙΑ (1), ΚΟΥΒΑ (1) όπως επίσης και τα διεθνή Μέσα CNN EUROPE, BLOOMBERG EUROPE, EURONEWS, BBC World, AL JAZEERA  και AL ARABYIA.


Στο διάστημα αυτό έγιναν συνολικά 137,928 αναφορές συνολικά στις παρακάτω χώρες - στην Ελλάδα (20,2%), την Γαλλία (41,6%), την Γερμανία (12,5%), την Ισπανία (12,3%), την Ιταλία (9,3%) και την Πορτογαλία (4,1%).


Το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό των αναφορών στην Γαλλία συνδέεται με τις Γαλλικές προεδρικές εκλογές, οι οποίες συγκέντρωσαν το περισσότερο  ενδιαφέρον μέχρι την 6η Μαΐου.
Το ενδιαφέρον για τις εκλογές στην Ελλάδα καταγράφεται μετά την διεξαγωγή των εκλογών, την ανακοίνωση των αποτελέσμάτων και τις εξελίξεις που ακολούθησαν.


ΟΙ ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ – Η ΓΑΛΛΙΑ – Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Καταγράψαμε τις αναφορές στις τέσσερις χώρες του Νότου (Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία), την Γαλλία και την Γερμανία από τις 10 Απριλίου 2012 (μιά μέρα πριν από την προκήρυξη των εκλογών) μέχρι τις 28 Μαΐου 2012.
Στο προεκλογικό αυτό διάστημα οι αναφορές στην Ελλάδα είναι υποτονικές σε σύγκριση με τις λοιπές χώρες.




Η εικόνα αλλάζει και οι αναφορές στην χώρα αυξάνονται σημαντικά από την επομένη των εκλογών:

Η Ελλάδα, με βάση των αριθμό αναφορών, κατατάσσεται στην πρώτη θέση. Ο ημερήσιος μέσος όρος των αναφορών στη χώρα πενταπλασιάζεται από 201 πριν από τις εκλογές σε 1066 μετά την 6η Μαΐου. Σημαντικά αυξάνονται επίσης οι αναφορές στην Γερμανία, μεγάλο τμήμα δε των αναφορών αυτών συνδέεται με την στάση της για την Ελλάδα. Ο μεγαλύτερος αριθμός αναφορών καταγράφεται κατά την διαδικασία των διερευνητικών εντολών.



ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΡΑΧΜΗ

Από τις 8 Μαΐου αυξάνεται επίσης ο αριθμός των αναφορών στο ΕΥΡΩ (σε συνδυασμό με τα σενάρια για την Ελλάδα) ενώ καταγράφονται αναφορές και στην δραχμή.




ΚΑΛΥΨΗ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΑΡΧΗΓΩΝ

Στο διάστημα αυτό έγιναν 1,635 αναφορές σε πολιτικά κόμματα και 780 ονομαστικές αναφορές στους πολιτικούς αρχηγούς. Οι αναφορές στα κόμματα αφορούν σχεδόν αποκλειστικά την ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, το ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, ενώ οι αναφορές στους πολιτικούς αρχηγούς επικεντρώνονται στον κ. Σαμαρά, στον κ. Βενιζέλο και στον κ. Τσίπρα.
Κατά την προελογική περίοδο η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ μονοπώλησε σχεδόν τις αναφορές (79,3% του συνόλου) ενώ μετά τις εκλογές αυξήθηκαν οι αναφορές στο ΣΥΡΙΖΑ.


Αντίστοιχη είναι η εικόνα της καταγραφής των αναφορών στους πολιτικούς αρχηγούς, με τη διαφορά ότι μετά τις εκλογές οι περισσότερες ονομαστικές αναφορές αφορούν τον κ. Τσίπρα.

[matrixMEDIA] Analysis © 2012